4t. Pot haver-hi vida en un altre planeta del Sistema Solar?

Comencem el primer itinerari de 4t amb una gran quantitat de preguntes i una immensa curiositat per conèixer més a fons el Sistema Solar. Per començar a organitzar aquesta investigació, el primer que fem és dedicar un temps a plasmar tot el que ja sabem sobre el Sistema Solar, mitjançant un exercici col·lectiu en què anotem en grans fulls de paper tot allò que tenim clar i tot allò que ens genera dubtes. Aquest primer pas ens serveix per veure quines idees prèvies tenim, així com per identificar les preguntes que volem resoldre al llarg de l'itinerari. D'aquesta manera, tenim una base sobre la qual anirem construint el nostre coneixement a mesura que avanci el projecte.

Per començar la investigació, utilitzem diversos recursos didàctics, com ara vídeos, que ens permeten veure el tema des de diferents perspectives. A partir d'aquests vídeos, l'alumnat va resolent una sèrie de preguntes, tot utilitzant diverses tècniques de treball cooperatiu. Inicialment, vam emprar una tècnica cooperativa senzilla, coneguda com a "1-2-4", en la qual els estudiants treballaven primer de manera individual, després en parelles, i finalment es reunien en grups de quatre per compartir les seves respostes i discutir-les conjuntament. Aquesta tècnica els ajuda a sintetitzar les seves idees de manera ordenada i a enriquir-les amb les aportacions dels altres. Finalment, vam implementar una tècnica més elaborada i profunditzada, anomenada "els 4 savis", en la qual cada membre de l'equip es va convertir en un expert en dos planetes del sistema solar. Els estudiants es van dedicar a investigar a fons aquests planetes i, posteriorment, van haver de transmetre tot el coneixement que havien adquirit a la resta del grup, afavorint així un aprenentatge profund a través de l'ensenyament entre iguals.

Després de diverses activitats de treball en equip, arribar un moment molt important en què l'alumnat fa una pausa per reflexionar sobre el seu aprenentatge i el seu procés de treball. Mitjançant l'ús del diari de sessions, cada alumne va avaluar el paper que havia jugat dins de l'equip i va reflexionar sobre els objectius personals que s'havia proposat al principi de l'itinerari. Aquest moment de reflexió els va permetre valorar el seu progrés, identificar els punts forts i les àrees a millorar, i fer ajustos en el seu comportament i la seva actitud de cara a futures tasques.

Un cop hem aprofundit en el coneixement del Sistema Solar, els alumnes es prepararen per presentar els seus coneixements a la resta de la classe. Per fer-ho, cada grup elaborar una exposició oral en què explica tot el que han après, amb l'objectiu de compartir els seus descobriments amb els companys i companyes de la classe.

Cada grup va seleccionar un planeta del sistema solar per investigar-lo en profunditat en llengua anglesa. Aquesta tasca els va permetre posar en pràctica les seves habilitats lingüístiques en una llengua estrangera. Un cop van recollir tota la informació sobre el planeta escollit, van elaborar un lapbook, un material visual i creatiu on van organitzar i sintetitzar la informació recollida de manera atractiva i dinàmica. El lapbook no només va ser una eina de presentació, sinó també un recurs d'aprenentatge que els va ajudar a consolidar el que havien après d'una manera visual i estructurada. Finalment, cada grup va fer una nova exposició davant de la classe, en què van explicar tot el que havien après sobre el planeta que havien estudiat, utilitzant el lapbook com a suport visual per enriquir la presentació.

A través d'aquest conjunt d'activitats interdisciplinàries, els estudiants no només van aprofundir en el contingut científic del Sistema Solar, sinó que també van treballar habilitats de llengua, cooperació, reflexió i expressió. Tot això els va permetre adquirir una comprensió més global del sistema solar, alhora que van desenvolupar competències clau que els seran útils en altres contextos d'aprenentatge.

Comentaris